Utbyggnaden- vad blir dess konsekvenser?




tisdag 11 maj 2010

Sammanfattande information

Effektiva transporter till och från hamnen är viktiga för Göteborgs Stad. Hamnbanan sägs vara den viktigaste transportlänken. Dess kapacitet kan dock bli ett problem i en nära framtid. Att samhället verkar för att det ökande transportbehovet ska ske med tåg är alla överens om. Ur ett miljö- och säkerhetsmässigt perspektiv är järnväg att föredra framför vägtransport. De gällande planerna just nu är att fortsatt dra spåren nära Eriksberg, bl.a. med tråg/tunnel genom Krokängsparken, en sträckning vi är starkt kritiska till. Det skulle innebära mångdubblad trafik med delvis miljöfarligt gods nära våra bostäder! Nedan vill vi gärna informera er om läget:

Trafikverket (tidigare Banverket) hade planerat ett dubbelspår till hamnen efter 2019. En förstudie, där man tittade på fyra olika sträckningar, pågick i ett antal år och avslutades februari 2008. Beslut togs att tre principer skulle studeras vidare:
• Utbyggnad längs befintlig sträckning
• Tunnel Bräcke – Brämaregården
• Tunnel Biskopsgården – Aröd.
Senare under 2008 undertecknades emellertid en överenskommelse mellan Banverket, Länsstyrelsen, Vägverket, Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen. I den står det bl.a. att målbilden är en utbyggnad till dubbelspår längs befintligt sträckning. I februari 2010 har Göteborgs Stad lovat att ställa 2.6 miljarder till förfogande så att Trafikverket kan tidigarelägga utbyggnaden. Trafikverket har satt fart på utredningsarbetet och har två huvudalternativ: dubbelspår längs befintlig sträckning eller nya spår genom Krokängsparken, med tunnel genom berget.

I olika ordalag och dokument har politikerna under många år förordat att godstrafiken i framtiden ska flyttas från Norra Älvstranden, p.g.a. expansionen i området. Dessa planer tycks nu övergivna. Om Trafikverkets planer blir verklighet har det ett flertal konsekvenser:
• Norra Älvstranden påverkas mycket negativt med den stora mängd gods som ska transporteras här. Det kan även drabba fastighetspriserna.
• Riskerna med stora mängder farligt gods är höga. År 2002 transporterades totalt 335 000 ton gods. Där av var tusentals ton oxiderande och giftiga ämnen, explosiva varor, giftiga och brandfarliga gaser samt frätande ämnen. Framtida siffror kommer vara många gånger högre. Detta gods tätt förbi bostäder, daghem, skolor och arbetsplatser
• Parken, som har ett stort bestånd av månghundraåriga ekar och ett rikt djurliv, kommer skövlas.
• Vi får en otidsenlig barriär på Hisingen, både fysiskt och socialt.

Beslutsläget är sådan att Trafikverket har begärt hos Byggnadsnämnden att detaljplanarbetet påbörjas. De avgörande besluten är alltså inte fattade och det råder inte heller någon politisk enighet i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar