Utbyggnaden- vad blir dess konsekvenser?




torsdag 30 september 2010

Det rör på sig

Under hösten tar Göteborgs Stad stora kliv inom projektet hamnbanan. Byggnadsnämnden har haft möte i ärendet och trafikverket förbereder frågan för samråd under oktober.
Dokument från Byggnadsnämnden kommer snarast publiceras här.

Det är nu motståndare till utbyggnaden måste protestera. Vi vill ytterligare påpeka de frågor vi bör kräva svar på:
  • Hur påverkas värdet på de bostäder som ligger nära järnvägen?
  • Vilka säkerhetsrisker föreligger med allt det farliga gods som i allt större omfattning transporteras genom centrala Hisingen?
  • Hur stor del av banan är verkligen finansierad för tunnel? Enligt våra uppgifter endast 20%. Vad händer med resten?
  • Varför har alla andra alternativ tagits bort från den demokratiska processen?
  • Hur kunde marken och spåren utnyttjas bättre?

I snart ett decennie har politikerna lovat en flytt av hamnbanan. Spåren kunde användas mer effektivt för exempelvis pendeltåg eller rälsbuss. Att stärka kollektivtrafiken på Hisingen är vikitgt, framförallt för boende i Torslanda där trafiksituationen är svår.

Vi har indikationer på att värdet på de bostäder som ligger nära den del som inte hamnar i tunnel ( hela sträckan förutom eriksberg-pölsebo) kan påverkas negativt

Politikerna skyller på att det blev för dyrt att flytta hamnbanan. Frågan är vad slutsumman för denna lösning blir? Den mark som hamnbanan, bangårdar o.s.v. idag ockuperar är mkt central mark. Denna kunde utnyttjas för bostadsbyggande= stora intäkter och en lösning på ett samhällsproblem, bostadsbristen.

Flytta Hamnbanan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar